LSR-Kennisbank

Sterk in Medezeggenschap

Binnen een organisatie spelen allerlei mensen een rol: in de behandeling, in de omgang met cliënten, in het nemen van besluiten. Door met verschillende medewerkers contact te onderhouden, kan een cliëntenraad informatie verzamelen en invloed uitoefenen. Ook contacten buiten de organisatie kunnen daarvoor worden ingezet. Wat zijn voor de cliëntenraad de mogelijkheden?

De contacten van de cliëntenraad

Om zijn werk te kunnen doen, moet de cliëntenraad contact onderhouden met de achterban. Dat contact is nodig om invulling te kunnen geven aan medezeggenschap. Daarnaast zijn er allerlei andere contacten – binnen en buiten de organisatie – die de cliëntenraad helpen zijn werk beter te doen. Al deze mensen samen vormen het netwerk van de cliëntenraad. De cliëntenraad kan hen om informatie, advies, hulp of steun vragen.

Het is goed om als cliëntenraad na te denken over de contacten die u wilt onderhouden en om daar afspraken over te maken. Om tot een overzicht te komen, kunt u de volgende vragen beantwoorden:

  • Bij welke groepen wilt u zich als cliëntenraad profileren?
  • Wat wilt u dat deze groepen weten over de cliëntenraad; hoe wilt u dat de cliëntenraad overkomt; wat is uw communicatiedoel per groep?
  • Hoeveel tijd hebben de cliëntenraadsleden beschikbaar om zich met het onderhouden van contacten bezig te houden?
  • Binnen welke termijn wilt u uw communicatiedoel per groep bereikt hebben?
  • Welke communicatiemiddelen wilt u inzetten en waarom juist deze middelen?
  • Van welke adviseurs gaat u gebruik maken: de communicatiemedewerker van de organisatie, adviseurs en trainers van het LSR et cetera?
Je moet ingelogd zijn om deze inhoud te bekijken. Inloggen / Registreren